niedziela, 22 lutego 2015

PROJEKT UWAŻNOŚĆ część I

Mindfulness czyli uważność:

Uważność to inaczej przytomność, bycie w chwili obecnej, tu i teraz z pełną uwagą, bez osądzania czy ta chwila jest dobra czy zła. Uważność to fundament życia świadomego. Uważność to sztuka obserwacji, zadawania pytań i refleksji. Aby być uważnym należy nauczyć się refleksyjności. Pewne rzeczy warto stracić z pola widzenia, aby w tym czasie zauważyć inne. Refleksyjność i uważność pozwalają odkryć życiową niszę

Żyjemy w czasach, gdzie zewsząd jesteśmy atakowani wszelkiego rodzaju informacjami. Jednocześnie oglądamy telewizję, sprawdzamy pocztę internetową, rozmawiamy przez telefon i wykonujemy jeszcze szereg innych czynności. Sytuację tą przyjmujemy z poczuciem, że panujemy nad wszystkim bo mamy podzielną uwagę.Niestety. Podzielność uwagi u ludzi to mit.

To, że potrafimy robić kilka rzeczy na raz to tylko złudzenie. W rzeczywistości ludzki mózg nie jest do tego zdolny. Mamy jedną uwagę i dzieląc ją na kilka czynności, każdej poświęcamy tylko kawałek uwagi. Wystawianie naszego mózgu na próby koncentracji jest nie tylko zawodne, ale i też niekiedy niebezpieczne (jak choćby połączenie jazdy samochodem i rozmowy telefonicznej). Wyjątkiem są oczywiście pewne czynności podstawowe (takie jak bardzo prozaiczne np. chodzenie i rozmowa). Podczas czynności zaawansowanych ludzki mózg nie jest w stanie przetwarzać dwóch procesów równolegle, a jedynie przełącza się pomiędzy nimi. Co więcej, przy każdym przełączeniu tracimy czas.




W ramach projektu UWAŻNOŚĆ przez najbliższe dwa tygodnie starać się będę nabyć umiejętność pełnego skupienia uwagi na tym co się dzieje "tu i teraz" (na doznaniach, myślach, emocjach oraz na zadaniach jakie mam do wykonania).  

W moim przypadku zatracenie się w codziennym pędzie sprawiło, że jadąc do pracy - w myślach byłam już w pracy, będąc w pracy - myślami planowałam już popołudniowe zajęcia, spędzając czas z przyjaciółmi - nie potrafiłam się w pełni cieszyć tym czasem bo moje myśli wędrowały w zupełnie inne kierunki, pracując w domu - odrywałam się od pracy na dźwięk smsa, komunikatora czy nadchodzącej poczty, przez co działania, które wykonywałam trwały dwa razy dłużej aniżeli powinny, a mi wciąż brakowało(brakuje) czasu na zajęcia, które lubię i które dają mi radość. 


W najbliższym czasie na blogu pojawi się notka dotycząca działań/ćwiczeń jakie podjęłam by obudzić w sobie UWAŻNOŚĆ  :) 

See you soon!


"Dopóki nie uczynisz nieświadomego-świadomym, będzie ono kierowało Twoim życiem, a Ty będziesz nazywał to przeznaczeniem"
C.G.Jung

1 komentarz: